Vereniging Nederland Davos voor patiënten met moeilijk behandelbaar astma

AstmaNieuws

5 studies over de voordelen van appels

Geplaatst: 07-01-2018 door Math

De appel is een van de meest populaire fruitsoorten. En dat is niet voor niets. De vrucht is lekker, veelzijdig en bovenal erg gezond. Wij hebben de vijf meest verrassende studies over appels voor je verzameld.

1. Appels zijn goed voor je botten

In 2011 onderzochten wetenschappers de invloed van appels op de botgezondheid. Hierbij kregen de deelnemers verschillende maaltijden opgediend. Sommigen van hen kregen een gerecht dat appel bevatte, anderen kregen een diner met appelmoes en de resterende groep kreeg helemaal geen appelproducten. Wat bleek? De deelnemers die appel hadden gegeten, hadden meer calcium in hun lichaam dan degenen die de fruitsoort niet hadden geconsumeerd. Calcium speelt een belangrijke rol bij de opbouw van sterke en gezonde botten.

De wetenschappers verklaarden de resultaten met het feit dat appels antioxidanten en ontstekingsremmende eigenschappen bevatten. Hiermee draagt het fruit bij aan een betere botdichtheid en botsterkte.

2. Appels kunnen je brein op oudere leeftijd beschermen

Onderzoek heeft aangetoond dat appels leeftijdsgebonden mentale achteruitgang kunnen tegengaan. Zo bleek uit een studie bij dieren dat de toediening van appelsapconcentraat schadelijke stoffen in het hersenweefsel en mentale achteruitgang minimaliseerde.

Daarnaast ontdekten wetenschappers dat appelsap kan helpen om het niveau van acetylcholine te behouden. Dit is een neurotransmitter die belangrijk is bij het voorkomen van Alzheimer en in de loop der jaren kan afnemen. Bij oudere ratten die appelsap kregen aangeboden, bleken sommige delen van het geheugen weer net zo goed te werken als dat van jongere ratten.

3. Appels zijn goed voor je hart

Er zijn verschillende studies geweest die de consumptie van appels hebben verbonden aan een lager risico op hartziekten. Een reden hiervoor is dat de fruitsoort veel oplosbare vezels bevat, wat kan helpen om het cholesterolniveau te verlagen. Daarnaast hebben ze veel polyfenolen. Dit zijn plantaardige stoffen die antioxidanten bevatten en de bloeddruk kunnen reduceren.

In 2010 ontdekten wetenschappers dat een hoge inname van flavonoïden het risico op beroertes met 20 procent verlaagt. De reden hiervoor is dat de stoffen bloeddrukverlagend zijn en als antioxidant kunnen fungeren. Appels zitten vol met deze stof.

In een andere studie vergeleken onderzoekers de effecten van een appel met de inname van cholesterolverlagende medicatie. Wat bleek? De consumptie van het fruit verlaagde het risico om te sterven aan een hartaandoening in dezelfde mate als de cholesterolremmer.

Ten slotte toonden wetenschappers in 2011 aan dat consumptie van fruit met wit vruchtvlees, zoals appels, de kans op een beroerte kunnen verlagen. Zij stelden dat elke 25 gram consumptie van het fruit samengaat met een risicodaling van 9 procent. Dit is ongeveer gelijk aan 1,5 kopje met appelpartjes.

4. Appels kunnen helpen om gewicht te verliezen

In 2010 wilden wetenschappers het effect van appels op diëten bestuderen. Ze ontdekten dat de deelnemers die voor de maaltijd appelpartjes hadden gegeten zich voller voelden dan degenen die appelsap, appelmoes of geen enkel appelproduct hadden geconsumeerd. Daarnaast bleken de deelnemers die het pure fruit hadden gegeten gemiddeld 200 calorieën minder te eten dan de andere groepen.

Ook een andere studie toonde aan dat appels kunnen helpen bij gewichtsverlies. Hierbij kregen 50 vrouwen met overgewicht ofwel appels als aanvulling op hun eetpatroon ofwel havermoutkoekjes. Ze werden gevraagd dit 10 weken lang vol te houden. Wat bleek? De vrouwen die appels hadden gegeten verloren gemiddeld één kilo meer en aten over het algemeen minder calorieën dan de andere groep.

De wetenschappers verklaren hun bevindingen met het feit dat appels ondanks hun lage caloriedichtheid toch voorzien in veel vezels en volume. Ook bevatten ze natuurlijke ingrediënten die kunnen bijdragen aan gewichtsverlies.

5. Appels kunnen helpen bij astma

Onderzoek heeft aangetoond dat appels de gezondheid van de longen kunnen beschermen. Een voorbeeld betreft een studie waarbij de deelnemers die de meeste appels hadden gegeten het minste risico op astma bleken te lopen. Volgens de onderzoekers ging een dagelijks consumptie van 15 procent van een grote appel samen met 10 procent minder kans om de ziekte te ontwikkelen.

Ook andere wetenschappers hebben het effect van de fruitsoort op astma onderzocht. Ze kwamen tot de ontdekking dat de schil van de appel quercetine bevat. Deze stof kan helpen om het immuunsysteem te reguleren en ontstekingen te verminderen. Op deze manier kan het fruit helpen om astma en allergische reacties tegen te gaan.

Bron: mijngezondheidsgids


Tweet
Update
Reddit Digg

Reactie plaatsen

Alle velden zijn verplicht
Naam:

E-mail:

Reactie: