Gesprek met je zorgverlener

Het is belangrijk om goed te weten welke zorg het beste bij je past. Daarnaast is het fijn als zowel jij als je zorgverlener weet wat je doel is bij de behandeling van astma. Wat zou jij graag willen bereiken? Of wat wil jij graag doen ondanks je astma? Heb jij een bepaald doel voor ogen, wil je bijvoorbeeld blijven werken of een bepaalde hobby blijven uitoefenen?

Een goed gesprek met je zorgverlener is daarbij essentieel. Hoe beter jullie met elkaar in gesprek gaan en elkaar begrijpen, hoe beter de behandeling bij je eigen wensen aansluit. Zo werk je samen aan je behandeling. Maar hoe krijg je een vertrouwensrelatie met je zorgverlener en hoe ga je een goed gesprek aan?

Enkele tips voor het gesprek met je zorgverlener:

  • Een goede voorbereiding voor het gesprek helpt. Schrijf je vragen die je hebt alvast voor jezelf op en neem dit mee naar de afspraak. Beschrijf ook waar je je zorgen over maakt of wat je bezig houdt.
  • Denk er goed over na welke activiteiten je graag wilt blijven doen en wat voor jou belangrijk is in je leven. De vragenlijst op https://www.mijnkwaliteitvanleven.nl/ kan je hierbij helpen.
  • Als er verschillende mogelijkheden zijn in een behandeling, zorg dat het voor je duidelijk is welke keuze er is en wat er verandert in je leven door de keuze?
  • Zoek informatie op via betrouwbare websites, zoals de websites van patiëntenverenigingen, thuisarts.nl, moetiknaardedokter.nl of defysiotherapeut.com
  • Tijdens het gesprek kun je vragen of je het gesprek mag opnemen, zodat je het thuis rustig kunt terug horen.
  • De Patientenfederatie Nederland heeft 3 goede vragen opgesteld die je kunt stellen:
    • Wat zijn mijn mogelijkheden?
    • Wat zijn de voordelen en de nadelen van die mogelijkheden?
    • Wat betekent dat voor mijn situatie?
  • Iedereen heeft een eigen online medisch dossier bij de zorgverlener. Dit staat op een beveiligde besloten website van de zorgverlener. Je kunt toegang krijgen tot je eigen dossier en lezen wat de zorgverlener heeft opgeschreven en wat er is afgesproken over je behandeling. Daarnaast staan vaak je medicijnen erin en de uitslagen van je onderzoeken.
  • Meer tips en ervaringen lees je op https://begineengoedgesprek.nl/hallo-patient/samen-beslissen/. De Patientenfederatie Nederland is een landelijke campagne ‘Samen Beslissen’ gestart om voor dit gesprek aandacht te vragen, zowel bij de zorgverleners als bij de zorgvrager.

Ontvang de nieuwsbrief